Provoz školy od 12. dubna 2021

Provoz školy od 12. dubna 2021

08.04.2021

V průběžně aktualizovaném článku najdete informace k organizaci výuky a provozu školy od pondělí 12. dubna 2021.

Vycházeli jsme z manuálu MŠMT, který jsme se snažili adaptovat na konkrétní podmínky naší školy.

Rozdělení tříd pro účely rotační výuky

  • 1. skupina tříd - prezenční výuka v týdnu od 12. dubna 2021: I. A, II. A, III. A, IV. A, V. A (2. skupina tříd v tomto týdnu distanční výuka)
  • 2. skupina tříd - prezenční výuka v týdnu 19. dubna 2021: I. B, II. B, III. B, IV. B, V. B, V. C (1. skupina tříd v tomto týdnu distanční výuka)
  • Skupiny tříd se po týdnu střídají, od 26. dubna tak opět nastupuje na prezenční výuku 1. skupina tříd.
  • Prezenční výuka probíhá v homogenních skupinách (třídy se nespojují).

Konzultace žáků 9. tříd

  • Testování se týká také žáků 9. tříd, kteří se účastní skupinových konzultací.
  • Konzultace budou probíhat dvakrát týdně - v úterý a ve čtvrtek, vždy dvě hodiny matematiky a dvě hodiny českého jazyka.
  • Informace zašleme žákům a rodičům e-mailem.

Obecné informace

  • Nevyžadujeme prohlášení o bezinfekčnosti.
  • Žáci tedy budou mít buď chirurgické roušky (dvě na den a sáček na odkládání roušky) nebo respirátor.
  • Třídní učitelé znovu aktualizují kontakty na rodiče (telefonní čísla a e-maily).
  • Onemocnění 
    • žáka hlásí rodiče třídnímu učiteli, případně v kanceláři školy (313 512 397, 1zsrako@1zsrako.cz),
    • zaměstnance se hlásí v kanceláři školy.
  • Osoby s příznaky infekčního onemocnění nesmí do školy vstoupit!
  • V případě konkrétních mimořádných situací spojených s onemocněním covid-19 je škola vždy povinna postupovat podle pokynů KHS a dodržovat všechna aktuálně platná mimořádná opatření vyhlášená pro dané území příslušnou KHS nebo plošně MZd.

Školní družina

  • Ranní provoz od 6:40 zahajujeme v úterý 13. 4. 2021. Ranní družina určena pro žáky 1. - 3. ročníku.
  • Odpolední provoz do 16 hodin pro žáky 1. - 4. tříd.
  • Organizaci oddělení školní družiny jsme nastavili tak, aby odpovídala aktuálně stanoveným požadavkům na homogenitu oddělení a skupin.
  • Rozdělení do tříd:
    • Ranní družina: 1. ročník Omáčkovna, 2. a 3. ročník hlavní budova
    • Odpolední družina: 1. ročník Omáčkovna, 2. a 4. ročník hlavní budova, 3. ročník sportovní hala!

Školní jídelna

  • Informace na stránkách rakovnické jídelny www.sjrako.cz 
  • Nárok na stravování přímo ve školní jídelně mají pouze žáci v prezenční výuce, i ostatní žáci (v distanční výuce) však mají nárok na dotovaný oběd a mohou si stravu odebrat.
  • V prostorách školní jídelny platí povinnost nosit aspoň chirurgické roušky, s výjimkou doby konzumace stravy.

Testování

Proces testování krok po kroku

  1. Učitel (případně jiný pověřený zaměstnanec) zajistí vyvětrání třídy.
  2. Dezinfekce stolů.
  3. Dezinfekce rukou po příchodu žáků do školy.
  4. Žák si sundá roušku, rozbalí výtěrovou sadu, vyjme výtěrovou tyčinku a pětkrát s ní otočí v každé nosní dírce.
  5. Žák si znovu nasadí roušku a pokračuje k vyhodnocení testu dle návodu na testovací sadě a podle pokynů učitele. Na vyhodnocení testu se čeká 15 minut.
  6. Výsledek testu žák ukáže učiteli, který jej zapíše do školní evidence.
  7. Žák vyhodí testovací sadu do připraveného odpadkového koše a vydezinfikuje si ruce.
  8. Dezinfekce stolů.
  9. Likvidace odpadu.
  10. Jak v případě pozitivního testu? Při pozitivním výsledku je testovaný ihned odeslán do izolační místnosti. Vydezinfikujeme všechny plochy, kterých se pozitivně testovaný mohl dotknout. Kontaktujeme rodiče a domluvíme další postup. Více níže v kapitole Výskyt onemocnění u žáků a zaměstnanců.

  • Žáci a pedagogové osobně poskytující vzdělávání: 2 x týdně neinvazivními antigenními testy, a to tzv. samoodběrem.
  • Ostatní zaměstnanci: 1 x týdně neinvazivními antigenními testy, a to tzv. samoodběrem.
  • Pokud rodiče nebudou chtít, aby se děti testovaly stěrem z nosu, ale přinesou si test ze slin, bude jim to umožněno za předpokladu, že je daný antigenní test na seznamu těch, kterým MZ vydalo výjimku (viz https://www.mzcr.cz/seznam-antigennich-testu-pro-ktere-vydalo-mz-vyjimku/). Škola nicméně nemá povinnost ho využít a zákonný zástupce nemá právo si jeho použití vynucovat.
  • Plošné a pravidelné testování má primárně screeningovou funkci, a proto nemůže nahradit další režimová opatření a má sloužit především jako jejich doplněk, který zvyšuje jejich účinnost (více viz níže).
  • Pokud se dítě, žák nebo student neúčastní prezenčního vzdělávání z důvodu neúčasti na testování, budeme jeho absenci evidovat jako omluvenou.
  • Žáka k účasti na testování nenutíme a neúčast nemůže být jakkoliv sankcionována. Důsledkem neúčasti je pouze nemožnost účasti na prezenčním vzdělávání.
  • K testování se může dostavit žák nebo zaměstnanec školy pouze tehdy, pokud nemá příznaky infekčního virového onemocnění.
  • Testování bude probíhat tzv. samoodběrem, u kterého není nutná asistence zdravotnického personálu.
  • V případě testování žáků 1.-3. ročníku je umožněna asistence při provádění testu třetí osobou (zákonný zástupce či jiná osoba, která musí mít souhlas nebo být pověřena zákonným zástupcem a zároveň s touto asistencí souhlasit). Pro zákonného zástupce či jinou asistující osobu platí výjimka ze zákazu vstupu třetích osob do školy (resp. jedná se o důvod k umožnění vstupu do školy).
  • Testování se neprovádí u osob, které:
    • doloží negativní výsledek RT-PCR testu na přítomnost viru SARS - CoV-2 nebo negativního výsledku POC antigenního testu na přítomnost antigenu viru SARS-CoV-2 provedený na odběrovém místě, které nejsou starší 48 hod., a pokud tyto osoby nemají příznaky onemocnění COVID-19,
    • jsou zároveň zaměstnanci jiné školy či školského zařízení a předloží potvrzení o negativním výsledku testu vystavené touto školou či školským zařízením. Toto potvrzení o negativním výsledku preventivního testu (ať již antigenního nebo PCR) nesmí být starší 48 hod.
    • absolvovaly z důvodu onemocnění COVID-19 izolaci minimálněv rozsahu podle platného mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví upravujícího nařizování izolace a karantény a zároveň neuplynulo více než 90 dnů od prvního RT-PCR testu s pozitivním výsledkem. Tuto skutečnost je třeba prokazatelně doložit. Pokud ji škole osoba nedoloží, tak se účastní testování dle harmonogramu školy,
    • mají vystavený certifikát Ministerstva zdravotnictví ČR o provedeném očkování proti onemocnění COVID-19, a od aplikace druhé dávky očkovací látky v případě dvoudávkového schématu podle souhrnu údajů o léčivém přípravku (dále jen ,,SPC“) uplynulo nejméně 14 dní, nebo od aplikace první dávky očkovací látky v případě jednodávkového schématu podle SPC uplynulo nejméně 14 dní.
  • Jako testovací dny jsme stanovili pondělí a čtvrtek, vždy první vyučovací hodinu. V případě skupinových konzultací úterý a čtvrtek.
  • Pokud se některý žák nebo zaměstnanec nebude moci zúčastnit testování v určený den, je nutné jej otestovat v první den jeho přítomnosti. Dále pokračuje dle rozvrhu testování s ostatními. Pokud žák či student nebude přítomen na testování na začátku vyučování, ale dostaví se na vyučování později, provede si test pod dohledem pověřené osoby bezprostředně po svém příchodu.
  • V případě, že se žák dostaví v určený den testování do školní družiny před začátkem vyučování, je nutné, aby byl test proveden při příchodu do družiny. Takový žák se již v daný den dalšího testování ve škole neúčastní.
  • Testování probíhá v učebnách.
  • Při přípravě a procesu samoodběru se řídíme pokyny, které stanovuje Manuál Covid-19 (od strany 5).

DALŠÍ INFORMACE

Hygienická pravidla

  • Po příchodu do budovy si každý důkladně 20 až 30 sekund umyje ruce vodou a mýdlem v dávkovači, popřípadě provede dezinfekci rukou, a následně dodržuje hygienu rukou po celou dobu svého pobytu ve škole.
  • Učebny budeme často a intenzivně větrat. Z těchto důvodů doporučujeme, aby byli žáci odpovídajícím způsobem oblečeni.
  • Každá osoba je povinna si při vstupu do budovy školy zakrýt dýchací cesty, a to takovým ochranným prostředkem dýchacích cest, který je uveden v aktuálně platném mimořádném opatření MZd. Žáci tedy budou mít buď chirurgické roušky (dvě na den a sáček na odkládání roušky) nebo respirátor.

Podezření na výskyt nákazy Covid-19

  • Nemáme povinnost aktivně zjišťovat příznaky infekčního onemocnění (jako je např. zvýšená teplota, horečka, kašel, rýma, dušnost, bolest v krku, bolest hlavy,bolesti svalů a kloubů, průjem, ztráta chuti a čichu apod.), ale věnujeme zvýšenou míru pozornosti příznakům infekčního onemocnění a při jejich zjištění (objevení) budeme volit tento postup:
    • příznaky jsou patrné již při příchodu žáka do školy –  není vpuštěn do budovy školy v případě, že je přítomen jeho zákonný zástupce,
    • příznaky jsou patrné již při příchodu žáka do školy a není přítomen zákonný zástupce  – tuto skutečnost oznámíme zákonnému zástupci informujeme ho o nutnosti bezodkladného vyzvednutí ze školy; pokud toto není možné, postupujeme podle následujícího bodu,
    • příznaky se vyskytnou, jsou patrné v průběhu přítomnosti žáka ve škole; neprodleně dojde k poskytnutí roušky a umístění do předem připravené samostatné místnosti nebo k jinému způsobu izolace od ostatních přítomných ve škole a současně informování zákonného zástupce s ohledem na bezodkladné vyzvednutí žáka ze školy.
  • Ve všech uvedených případech informujeme zákonného zástupce žáka o tom, že má telefonicky kontaktovat praktického lékaře, který rozhodne o dalším postupu.
  • V případě pouhého podezření na výskyt nákazy covid-19 ve škole sami KHS nekontaktujeme.
  • Žákovi (popřípadě zaměstnanci školy) s přetrvávajícími příznaky infekčního onemocnění, které jsou projevem chronického onemocnění, včetně alergického onemocnění (rýma, kašel), je umožněn vstup do školy pouze v případě, prokáže-li, že netrpí infekční nemocí.

Výskyt onemocnění u žáků a zaměstnanců

  • V případě pozitivního výsledku testu pozitivně testovaného izolujeme od ostatních osob do izolační místnosti (pozitivně testovaný je vždy izolován od negativně testovaných).
  • V případě, že se pozitivní test objeví ve skupině testovaných jiný než první den prezenční výuky v daném týdnu, vztahují se následující kroky izolace a opuštění výuky na všechny žáky, kteří byli s pozitivně testovaným v kontaktu v rámci vyučování v některý z předchozích 2 dnů před provedením testu nebo 2 dnech po provedení testu (pro případy PCR testů, u kterých výsledky mohou být až druhý den).
  • Kontaktujeme zákonného zástupce, se souhlasem zákonného zástupce (který může být dán i předem) a po náležitém poučení o nutných opatřeních během návratu domů může žák opustit školu, jinak žák vyčká v izolaci do doby převzetí zákonným zástupcem.
  • V případě, že je pozitivně testovaný pedagogický pracovník školy, vztahují se pravidla izolace skupin na všechny žáky, které daný pedagog vyučoval v posledních 2 dnech před provedením testu nebo 2 dnech po provedení testu (pro případy PCR testů, u kterých výsledky mohou být až druhý den).
  • Zákonnému zástupci vydáme potvrzení o tom, že byl žák pozitivně testován. Zákonný zástupce nebo zaměstnanec školy je povinen telefonicky nebo jiným obvyklým dálkovým způsobem informovat o pozitivním testu poskytovatele zdravotních služeb v oboru všeobecného praktického lékařství nebo praktického lékařství pro děti a dorost a ten je povinen rozhodnout o indikaci konfirmačního vyšetření metodou RT-PCR a vyplnit elektronickou žádanku k tomuto vyšetření.
  • Žák s pozitivním výsledkem testu se může vrátit k prezenční výuce buď po předložení negativního konfirmačního testu RT-PCR nebo po skončení povinné izolace; potvrzení o ukončení izolace vydává poskytovatel zdravotních služeb v oboru všeobecného praktického lékařství nebo praktického lékařství pro děti a dorost.
  • Žákovi, který byl v předcházejících 2 dnech (případně 2 dnech po provedení PCRtestu) v jedné třídě nebo skupině s žákem, který má pozitivní výsledek testu se neumožňuje osobní přítomnost ve škole po dobu do zjištění výsledku.
  • V případě, kdy konfirmační test RT-PCR nepotvrdí infekci u pozitivně testovaného AG testem, doloží tato osoba neprodleně výsledek škole, které dále informuje původně indikované kontakty. Všechny dotčené osoby se mohou po této skutečnosti vrátit k prezenční výuce bez dalších potřebných kroků.
  • V případě, kdy konfirmační test RT-PCR potvrdí infekci u pozitivně testovaného AG testem, zákonný zástupce žáka je povinen okamžitě informovat školu o tomto pozitivním výsledku konfirmačního RT-PCR testu. Škola následně bezodkladně zašle příslušné krajské hygienické stanici seznam žáků, kteří byli ve škole v kontaktu ve stanovených dnech s jiným žákem nebo pedagogickým pracovníkem, který měl pozitivní výsledek RT-PCR testu na přítomnost viru SARS-CoV-2. Krajská hygienická stanice nařídí žákům ze seznamu podle věty první karanténu a dále postupuje podle mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví o nařizování izolace a karantény.
  • Pokud je v důsledku krizových nebo mimořádných opatření (například mimořádným opatřením KHS) nebo z důvodu nařízení karantény znemožněna osobní přítomnost ve škole více než žáků alespoň jedné skupiny/třídy, přechází nepřítomní žáci na distanční výuku po dobu trvání tohoto stavu.
  • Škola poskytuje vzdělávání distančním způsobem, pokud je v důsledku krizových nebo mimořádných opatření (například mimořádným opatřením KHS nebo plošným opatřením MZd) nebo z důvodu nařízení karantény znemožněna osobní přítomnost ve škole více než poloviny žáků alespoň jedné třídy. Prezenční výuka dotčených žáků přechází na výuku distančním způsobem (s ohledem na jejich podmínky pro distanční vzdělávání). Ostatní žáci, kterých se zákaz nedotkne, pokračují v prezenčním vzdělávání.
  • V ostatních případech škola nemá povinnost poskytovat vzdělávání distančním způsobem. Škola pak postupuje obdobně jako v běžné situaci, kdy žáci nejsou přítomni ve škole.

Ošetřovné

  • Pokud se týká nároku na ošetřovné při rotační výuce, nárok na výplatu ošetřovného není ve dnech, kdy je výuka ve škole umožněna, ale i nadále trvá ve dnech, kdy je nařízena distanční výuka. Zaměstnanec na žádosti o ošetřovné uvede dny distanční výuky jako dny péče, pokud o dítě skutečně pečoval. Dny, kdy dítě mělo umožněnu prezenční výuku, rodiče nemohou označovat jako dny péče. Za tyto dny výplata ošetřovného nenáleží.
  • Jestliže rodiče mají dvě děti, přičemž každé z nich bude mít nařízenu distanční výuku jiné dny (týdny), v případě, že rodiče budou čerpat ošetřovné na obě děti, musí žádat o ošetřovné na každé dítě samostatnou žádostí.
  • Zaměstnanec na každé ze žádostí o ošetřovné uvede identifikační údaje dítěte a ty dny distanční výuky dítěte jako dny péče, kdy o dítě skutečně pečoval. Dny, kdy dítě mělo umožněnu prezenční výuku ve škole, rodiče nemohou označovat jako dny péče a ošetřovné za tyto dny na dané dítě čerpat nelze.
  • Tento postup platí, i když si nárok na ošetřovné uplatňuje pouze jeden z rodičů. Více o problematice ošetřovného najdete na https://www.mpsv.cz/osetrovne.

Vybrané profese

  • Dětem IZS, které jsou žáky 1. stupně základní školy a vztahuje se na ně rotační výuka, je mimořádným opatřením MZd povolena celodenní osobní přítomnost ve školní družině, a to v týdnech, ve kterých v jejich třídě probíhá distanční výuka.
  • V případě, že máte o tuto službu zájem, informujte s předstihem třídního učitele.
  • Pro děti IZS zajišťuje školní družina dopolední a odpolední program v neměnné skupině pro nejvýše 30 dětí. V rámci programu se děti IZS zapojují do distanční výuky své třídy, vypracovávají úkoly a připravují se na výuku. Ve školní družině jsou vytvořeny podmínky také pro odpočinkové činnosti, volnou hru a pohybové aktivity venku.
  • O způsobu organizace programu školní družiny pro děti IZS a rozdělení dětí do skupin rozhoduje ředitel školy.
  • Děti IZS mají nárok na zajištění školního stravování za stejných podmínek, jako při prezenční výuce.
  • Na děti IZS účastnících se programu školní družiny se vztahuje povinnost testování obdobně jako je tomu v týdnu prezenční výuky

Organizace přijímacích zkoušek a testování

  • Pro účast žáků na závěrečné zkoušce platí, že před svojí osobní přítomností na zkouškách musí být také testováni na COVID-19 testem, který není starší 7 dnů.
  • Uchazeč musí jako podmínku pro účast na zkoušce předložit potvrzení o negativním testu, který byl uskutečněn v posledních 7 dnech.
  • Testování našim žákům samozřejmě umožníme, a to i v případně situace, kdy výuka probíhá distančně. Každý žák dostane potvrzení, které bude dokladem o provedení testu
  • Uchazeč, který se z důvodu nepředložení dokladu o negativním výsledku testu neúčastnil řádného termínu přijímací zkoušky a svoji neúčast z tohoto důvodu písemně nejpozději do 3 dnů omluvil řediteli školy, ve které ji měl konat, může konat zkoušku v náhradním termínu.
  • V případě, že má uchazeč právo u přijímací zkoušky na přítomnost podporující osoby nebo jiné osoby, musí tato osoba předložit doklad o negativním testu stejně jako uchazeč, jinak škola účast takové osoby na přijímací zkoušce neumožní.
  • Možnosti nahrazení potvrzení o provedeném testu stanovuje tento materiál (strana 2 a 3), kde najdete také termíny, kdy je nejdříve možno provést test pro účely přijímacího řízení ke vzdělávání ve střední škole.

Dokumenty

Autor: Karel Folber