Animace ve výuce

Animace ve výuce

11.05.2015

Animace ve výuce

 

Animace se čím dál častěji objevuje ve výuce na školách. V zahraničí jsou státy, které mají velmi propracované programy, které zapojují animování do vzdělávacího procesu. Státy, které nejvíce používají animaci ve výuce jsou Anglie, Francie a Dánsko. Dánská VIA University má například velmi propracovaný program s názvem Animation as a Learning Tool (//animatedscience.dk/Files/AniSci_UK_1.html). V ČR jsou na školách, které zapojily animace do vzdělávání, velké rozdíly. Každá z těchto škol si hledá vlastní cestu, jak animace využívat. Vznikají zajímavé projekty, při kterých velmi často školy využívají spolupráci se školami animace. Nejvíce osvědčené a nejvíce využívané jsou projektové dny a týdny na školách.

Animace přináší velké množství možností využití ve vzdělávání. Cílem animace je vytvoření animovaného filmu, který pak může sloužit jako učební pomůcka. Žáci mohou vytvářet autorské filmy, při kterých se učí filmové řeči, trikové tvorby, animační technice a jak mohou zformulovat své myšlenky do filmové řeči. Důležité je také, že se žáci nenásilnou formou seznamují při tvorbě animovaného filmu s autorským právem. Animace slouží také jako prostředek integrace a socializace žáků. Velkou výhodou je fakt, že animace lze použít téměř ve všech vyučovacích předmětech a oborech.

Když se podíváme na animaci pohledem RVP, můžeme říci, že animace ve výuce klade důraz na sociální a komunikativní kompetence, mediální a filmovou výuku, digitální gramotnost a možnost mezipředmětových přesahů. Díky tomu se rozvíjí i spolupráce mezi učiteli na škole.

Každá škola, která by chtěla animaci zapojit do výukového procesu, by si měla napřed rozmyslet, jakým způsobem ji na škole zapojí. Nevýhodou animování je to , že v běžné výuce kdy hodina má 45 minut, ve třídě se nachází 25 žáků a vede hodinu jeden učitel, je téměř nereálné smysluplně zapojit animaci do výuky. Když škola teprve začíná se zapojováním animace ve výuce a žáci také ještě nemají zkušenosti s animováním, nepomůže ani půlená výuka, nebo dvouhodinová výuka. Pro začátek je nejlepší, aby škola vytvořila zájmový kroužek, nebo využívala projektové dny a týdny. Když má škola již zkušenosti a vytvořenou například databázi animovaných filmů na určité téma do výuky, může zapojit i animaci do klasické výuky.

Co se týká nákladů, aby škola mohla animovat, tak by to v dnešní době neměl být žádný problém. Pro úplný základ stačí škole obyčejný digitální fotoaparát, stativ a počítač, ve kterém se zpracují fotografie a vytvoří se animovaný film. Pro potřeby školy úplně postačí i volně stažitelný software například Windows Movie Maker, iMovie..., který si může škola nainstalovat zcela bezplatně. Asi nenajdeme v dnešní době školu, která by toto vybavení neměla. Samozřejmě pro kvalitnější tvorbu animací je dobré aby škola byla vybavena digitální zrcadlovkou, u které je většinou software, který umožňuje přímé snímání fotografií do PC a tím i lepší kontrolu kvality pořizovaných snímků. Škola, která by chtěla tvořit opravdu kvalitní animace, které by měly sloužit i jako pomůcka pro další výuku, by si měla pořídit také speciální animační program jako je například Animator HD, nebo freeware MonkeyJam. Výhodou je také, když si škola vytvoří místnost (animační dílnu), protože nejvíce času při animování zabere příprava prostředí, kde se bude animovat. Proto je výhodné mít zařízenou animační dílnu pro případ, že se rozdělaná práce žáků nestihne a bude se moci nechat rozpracovaná v takovém stavu, kde skončili.

Principem každé animace je záznam na sebe navazujících statických snímků. Když je přehrajeme za sebou určitou rychlostí, vzniká dojem plynulého pohybu.

Animace využívají různé techniky při tvorbě animovaného filmu. Podle použité techniky vznikne konkrétní druh animovaného filmu. Animace dělíme do kategorií kreslené filmy, ploškové filmy, loutkové filmy, plastelína, animace objektů, pixilace, animační záběry reálného světa a další. Všechny uvedené techniky lze využít bez problémů ve škole. Díky jakékoliv technice lze vytvořit animaci na konkrétní probíranou učební látku v jakémkoliv předmětu. Mezi nejpoužívanější a neoblíbenější techniky využívané ve škole jsou pixilace a ploškové filmy. Pixilace je technika, kde se animují lidské postavy. Tato technika je oblíbená, protože jsou do animování přímo zapojeni všichni žáci, jak žáci, kteří tvoří animaci, tak žáci, kteří se stanou herci v animovaném filmu. Plošková technika využívá snímání plochy. Animovat se může jak papírová předloha, tak i předměty, které se umístí na stůl a posléze animují.

S animacemi mám vlastní zkušenosti na škole, kde působím. Aniž by děti měly předchozí zkušenosti, velice rychle se samy přirozeně naučily základní pravidla při animování a během krátké chvíle byly schopny samy vytvářet velice zajímavé animace na zadané téma. Naší žáci si nejvíce oblíbili animování technikou pixilace. Ve velké míře se na škole také využívá animování ve výtvarné výchově, kde žáci například oživují známé obrazy, nebo animují akční malbu.

Animace má ve vzdělávání bezesporu své místo. Přináší velké možnosti využití ve vzdělávacím procesu. Pro žáky představuje zajímavou formu vzdělávání.

 

Pozn. Text vznikl jako seminární práce pro předmět Didaktika ICT 2 na KITTV PedF UK v LS 2014/2015.

Autor: Martin Borský